E-mail is nog steeds een stille kracht achter de effectieve marketing. Je krijgt simpelweg voor alles een mail in je inbox, het is een redelijk goedkope tool en bijna iedereen heeft een e-mailadres. Door de jaren heen heb jij een klantenbestand opgebouwd en e-mailadressen verzameld waar je van alles mee kan doen. Of beter gezegd: waar je nieuwe klanten uit kunt halen. In deze blog geven wij vijf redenen waarom wij het eigenlijk raar vinden dat jij nog niet actief bezig bent met e-mailmarketing.
Gepersonaliseerde content
Het voordeel van e-mailmarketing is dat je het volledig kan personaliseren. Dat kan een simpele ‘Hoi Els!’ zijn in plaats van ‘Beste lezer,’ waardoor de ontvanger zich voelt aangesproken door het lezen van zijn of haar naam en getriggerd wordt om de e-mail te lezen. Het woningaanbod wat je verstuurt naar iemand die zich inschrijft voor woningen kan ook volledig gepersonaliseerd worden op verschillende factoren als onder andere budget, regio of het aantal kamers. Dit geldt ook voor andere content. Door de maillijst te segmenteren op wat voor je klant of lead belangrijke content is, vergroot je de kans dat ze de mail zullen lezen en iets bij je zullen afnemen.
Maak van je klant een ambassadeur
Als je denkt dat de klantrelatie stopt nadat je een huis verkocht hebt, think again. Na een geslaagde transactie kan je doorgaans verwachten dat ze je de komende vijf tot tien jaar niet meer nodig hebben, maar dat betekent niet dat je niet meer in ze hoeft te investeren. E-mailmarketing is juist de perfecte manier om met de klant in contact te blijven. We hear you: “waarom moet ik met ze in contact blijven als ze mij toch niet meer nodig hebben?”. Omdat de buurman, familie en vrienden die hun huis willen verkopen ook een makelaar nodig hebben. De gepersonaliseerde mails die je blijft sturen naar je oude en tevreden klant zorgen dat je top of mind blijft. Grote kans dat jij genoemd wordt en oude klanten je nieuwe klanten bezorgen. Social proof, noemen we dat :-).
Geef je leads een zetje
De persoon die een woningwaardetest invult op jouw website is geïnteresseerd in de waarde van zijn of haar woning en denkt er dus hoogstwaarschijnlijk over na om de woning te verkopen: congrats, want je hebt nu een lead. Niet alle leads worden klant en soms hebben ze alleen maar een extra zetje nodig om dat wel te worden. Je hebt hun e-mailadres nu, dus waarom zou je deze niet gebruiken? Zorg dat je gepersonaliseerde content verstuurt met inhoud die hen mogelijk over de streep trekt om een van je diensten af te nemen of in het geval van de woningwaardetest: je uit te nodigen voor een kennismakingsgesprek.
Je hoeft niet te vechten voor je plek
Bij Instagram, Facebook en LinkedIn heb je te maken met het algoritme: zij laten gepersonaliseerde content zien op basis van wat zij denken dat je volger leuk vindt. En de kans is aanwezig dat jij daar niet altijd tussen zit terwijl je wel net een story geplaatst hebt of je nieuwe kantoor hebt aangekondigd (heb jij ons kantoor al gezien?). Zonde, maar… e-mail comes to the rescue, want daar hebben we niet te maken met het algoritme. Wanneer jij een mail stuurt komt deze gewoon op chronologische volgorde binnen in de mailbox van je doelgroep. En dat is handig want ze krijgen in ieder geval je naam te zien, of ze hem openen of niet. Ze kunnen besluiten om later terug te komen en hem toch te lezen. Pro tip: zorg voor een pakkende (en gepersonaliseerde) titel om deze kans te vergroten.
Meten is weten
Een ander groot voordeel van e-mailmarketing is dat je letterlijk kan zien wie je mail opent, welke link het beste scoort en of de titel pakkend genoeg is geweest om verder te lezen. Deze informatie is waardevol want je kan zien wie er nog betrokken is bij jouw makelaarskantoor en wie niet. Je kan je content aanpassen, de call-to-actions nog interessanter te maken of je kan op deze manier nieuwe doelgroepen maken en gepersonaliseerde content aanbieden die vervolgens weer voor nieuwe klanten kunnen zorgen.
Pro tip: Geen idee wat je allemaal in die mails moet stoppen? Download onze cheatsheet met inspiratie voor je nieuwsbrieven en mails. Wel even je e-mailadres achterlaten ;-).