Naast de halfjaarlijkse NVM Open Huizen Dag organiseren makelaars en projectontwikkelaars regelmatig een open huis voor een woning of nieuwbouwproject. Deze momenten zijn een ultiem ‘klantcontact’ moment, maar worden niet altijd als zodanig beschouwd. Er gaat veel tijd en liefde zitten in de voorbereiding, maar hoe staat het met de opvolging? In deze blog geven we je 3 tips over hoe je na afloop nóg meer uit een open huis kunt halen.
E-mailmarketing for the win
Het grote voordeel van een open huis voor potentiële kopers is dat de drempel lekker laag ligt om simpelweg eens binnen te stappen. Het inplannen van een bezichtiging of kennismakingsgesprek is vaak een flinke stap waar verwachtingen aan hangen. Open huis bezoekers houden de touwtjes in handen, maar zijn toch wel echt nieuwsgierig naar wat de woning of het project te bieden heeft. Zorg er daarom voor dat geen van deze ‘lauwwarme’ leads het Open Huis verlaat zonder dat jij in ieder geval een naam en emailadres hebt genoteerd. Met deze gegevens kun je na het open huis de interesse van deze partijen ‘voeden’. Bied aan om meer informatie, een brochure of een inschrijfformulier te mailen en mail deze (het liefst nog geautomatiseerd) na enkele uren tot een dag. Met een ‘email automation’, een reeks geautomatiseerde mails met waardevolle informatie, blijf je in contact met potentiële kopers.
Alles in het leven is een filmset
Als je het ons vraagt, is alles op de werkvloer een filmset. Hoe ongemakkelijk ook. Video is het format van de toekomst. Bewegend beeld grijpt de aandacht, vertelt een verhaal en geeft de kijker een ‘echt’ plaatje. Post foto’s en video’s van het evenement of maak een ludieke compilatie van materiaal van een openhuizendag. Dit toont kijkers jouw toewijding aan het verkoopproces, geeft volgers die niet langs zijn geweest een beeld van de interesse in het project of de woningen (een klassiek gevalletje Fear Of Missing Out) en geeft jou als makelaar een schatkist aan content om te posten op social media, te delen in een nieuwsbrief of te gebruiken op de website.
Zie iedereen als lead
Hoe je een open huis ook bekijkt, alle deelnemers en bezoekers zijn potentiële klanten. Woningzoekers kunnen een aankoopmakelaar nodig hebben, of hebben nog een eigen woning te verkopen. Ouders of vrienden die meegaan naar een bezichtiging gaan op enig moment zelf ook op zoek naar een makelaar en al kopen bezoekers een andere woning tijdens een open huizendag, die woning moet hoogstwaarschijnlijk getaxeerd worden. Zoals we al eerder schreven, is een open huis een ultiem ‘klantcontact’ moment. Zorg dat je website online goed functioneert en vindbaar is, dat je actief bent op de juiste social media kanalen en dat geen enkele partij anoniem de deur uit gaat. Een ‘volg ons’, ‘schrijf je in’ of ‘laat je gegevens achter in het gastenboek’ is een absolute must.
Weet jij zeker dat je alles uit de NVM Openhuizendag hebt gehaald, of zou er voor de volgende editie toch meer potentie in zitten? De collega’s van OGonline helpen je graag met het voorbereiden, organiseren en opvolgen van een succesvol open huis voor jouw volgende woning of nieuwbouwproject. Neem contact op via onderstaande knop. Wij denken graag met je mee, ook buiten een website optimalisatie en social media strategie om.