Wat versta je onder de ‘Beste makelaarswebsite van het jaar’? Alle genomineerden en winnaars zien deze award als een kroon op hun harde werk en efforts om hun makelaardij, website of social media strategie tot een nieuw niveau te tillen. Ook dit jaar op 23 november 2023 worden de Nationale Makelaar Awards weer uitgereikt. Wil jij dit of volgend jaar meedingen naar die felbegeerde award voor “Beste Makelaarswebsite van het jaar”? Dan moet jouw website aan de volgende punten voldoen.
Design
Uiteraard moet de website er mooi uitzien, maar er schuilt meer achter. Een echt goede makelaarswebsite is namelijk modern, uitgewerkt in de huisstijl van de makelaar en is logisch ingedeeld. Het design van een goede website is volledig afgestemd op de (onbewuste) voorkeuren van de doelgroep, vol met relevante triggers en eyecatchers.
Techniek
Een oude website kan er nog prima uitzien en de nodige leads binnenhalen als het moet, maar er zit veel meer potentie in een ‘nieuwerwetse’ website. Ondersteunt de website bijvoorbeeld video, gebruikt de website animaties om langer te kunnen laden zonder dat de bezoeker naar een wit scherm staart en is de website perfect beveiligd tegen spam, voor de AVG en andere online piraterij? Deze technische voorbeelden beïnvloeden het presteren van je website voor zowel de bezoeker als voor de altijd strenge zoekmachines, zoals Google.
Mobile-friendly
Ruim 60% van al het online verkeer op het internet komt tegenwoordig van mobiele apparaten. Grote kans dus dat het eerste bezoek aan de website van een potentiële klant via zijn of haar telefoon plaatsvindt. Een mobile-friendly website bevat de juiste balans tussen foto’s, tekst, knoppen en andere elementen voor een klein scherm. De pagina’s zijn responsive ingedeeld, grote blokken tekst worden gebruiksvriendelijk voorzien van een ‘Lees meer’ mogelijkheid en de woningaanbod pagina's zijn interactief en geoptimaliseerd om te bekijken en te delen.
Vindbaarheid
Met een simpele zoekopdracht in een zoekmachine zoals Google wordt de vraag al beantwoord: is je website online vindbaar voor potentiële klanten? De website wordt getest op snelheid en op relevante zoektermen. Door middel van een aantal online analysetools kan de jury precies zien waar de pijnpunten zitten en welke elementen goede vindbaarheid in de weg staan. Verder wordt er gekeken naar welke acties er ondernomen worden om de vindbaarheid te verbeteren: houd je regelmatig een blog bij, post je op social media met linkjes naar je website en staat er voldoende content op iedere relevante pagina.
Copywriting
Copywriting zorgt ervoor dat webteksten geoptimaliseerd zijn om zo doeltreffend mogelijk je doelgroep aan te spreken en te overtuigen. Net als op de middelbare school wordt er gekeken of de teksten op je website uniek zijn, of dat je iets te duidelijk inspiratie hebt opgedaan bij de concurrent. Verder moeten de teksten op je website bol staan van de relevante zoektermen voor jouw makelaardij en werkgebied en moet iedere pagina een minimaal aantal woorden bevatten om voldoende informatie te verschaffen.
Vink jij bij het lezen van deze blog alle vijf de onderdelen af voor je eigen website? Zet 15 mei 2023 direct even in je agenda, want dan starten de inschrijvingen voor de Nationale Makelaar Awards op 23 november. Heb je het idee dat je website nog wel een boost kan gebruiken voor die tijd? Schuif dan snel eens aan bij één van onze experts. Daniël zit ieder jaar in de jury van het panel voor ‘Beste Makelaarswebsite’ en kan jou perfect vertellen met welke upgrades jij kans maakt op de award. Als je straks in september op dat podium staat, zwaai dan even! Wij zitten in het publiek voor jou te juichen.