Veel websites maken al gebruik van landingspagina's, maar wat is het precies? Deze pagina’s op jouw website worden bezocht als gevolg dat mensen klikken op een campagne op Google of social media. Op een landingspagina zorg je ervoor dat de inhoud perfect aansluit op de advertentie om op deze manier nieuwe leads te genereren. Een advertentie draaien op bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn zonder een landingspagina waar bezoekers de gewenste actie uit kunnen voeren, is als een makelaar zonder telefoon of e-mail. Mensen zijn geïnteresseerd, maar ze kunnen je niet op de juiste manier bereiken. In deze blog geven wij drie tips hoe jij een landingspagina aankleedt, zonder dat bezoekers afgeleid raken.
1. Voorzie de pagina van één duidelijke call to action
Het is belangrijk om te weten dat de bezoeker maar met één doel op jouw landingspagina komt. Ze komen namelijk specifiek via bijvoorbeeld een advertentie binnen. Zodra een potentiële lead op een 'algemene' pagina komt die niet precies aansluit bij de advertentie of alsnog op zoek moet gaan naar de actie die hij wilde uitvoeren, is de kans uiterst groot dat je deze bezoeker kwijtraakt voor hij zijn gegevens achterlaat. Stel dat jij als makelaar een advertentie hebt voor bijvoorbeeld een Woningwaardetest, dan wil jij dat de bezoeker deze gaat invullen. Het zorgt voor verwarring als je bezoekers niet direct doorstuurt naar de pagina waar ze de woningwaardetest kunnen invullen. Als bezoekers eerst op je website nog op zoek moeten naar de knop of link waar ze deze tool kunnen vinden, dan is de kans groot dat ze helemaal geen actie uitvoeren.
Daarnaast is het belangrijk dat je Call to Action opvalt, want daarvoor komen de bezoekers ten slotte naar jouw website. In de meeste gevallen is de actie in een contrasterende kleur ten opzichte van de rest van de pagina. Ook moet de tekst uitnodigend zijn om de actie daadwerkelijk te verrichten. Bijvoorbeeld: “Zie gratis jouw woningwaarde”.
2. Passende tekst bij het onderwerp
De meeste makelaars schrijven dagelijks wervende teksten voor hun woningen en delen overal wat voor meerwaarde hun makelaardij heeft voor nieuwe klanten. Op een landingspagina werkt dit net even anders. Op een landingspagina gaat het namelijk niet om wie jij bent, maar vooral om het doel waar de bezoeker voor komt. Probeer zoveel mogelijk ‘desinformatie’ te vermijden op een landingspagina, maar richt hem compleet in op het doel van de pagina. De potentiële lead heeft namelijk bewust op deze pagina geklikt en is vooral op zoek naar het antwoord op zijn vraag. Het is dus belangrijk alleen zaken toe te voegen die de bezoeker helpen in zijn route naar conversie, hoe graag je ook wil vertellen hoe goed jouw makelaardij is.
3. Ervaringen delen van eerdere klanten
Ervaringen van eerdere klanten moeten een belangrijke rol spelen op jouw landingspagina. Met recensies van anderen voeg je namelijk de sociale bewijskracht toe aan jouw website. Er zijn meerdere mogelijkheden hoe je sociale bewijskracht kunt overbrengen. Bijvoorbeeld via reviews, cijfers of aantallen die de bezoeker al voor zijn geweest. Als jij kunt aantonen dat veel klanten de bezoeker al voor zijn geweest en het cijfer resulteert in een mooie voldoende, overtuigd dat potentiële bezoekers om tot actie over te gaan. Een voorbeeld hoe je deze sociale druk toevoegt is: “Al 1000 mensen gingen u voor!”
Met deze tips hebben wij verschillende mogelijkheden uitgelicht die de landingspagina op jouw website optimaal invullen om de bezoeker tot conversie te brengen. Zo vergroot het de vindbaarheid op bijvoorbeeld Google, maar zorgt het er ook voor dat conversiepercentage aanzienlijk wordt verhoogd. Heb je zelf geen tijd of kennis om dit toe te passen? Wij adviseren je graag over de mogelijkheden voor een actieve landingspagina op jouw website.