Hoe zorg je ervoor dat je top-of-mind blijft bij potentiële klanten terwijl jij (en waarschijnlijk een groot deel van je collega’s) gestrekt op het strand ligt te zonnebaden? De zomerperiode betekent in veel gevallen een lagere bezetting op kantoor, minder belangstelling van (potentiële) klanten en meestal een kleine zomerdip in opdrachten. Sla met een gerust hart die laptop dicht en geniet van je welverdiende vakantie, want met geautomatiseerde marketingtools blijft jouw kantoor gewoon actief en in het zicht bij nieuwe klanten. In deze blog geven we je drie voorbeelden van marketingtools die met weinig moeite grote resultaten kunnen leveren.
Social media en advertenties
Een goedgevulde contentkalender is sowieso altijd een goed idee, maar al helemaal wanneer je echt minder tijd (en zin) hebt om met social media bezig te zijn. Zo hoeven collega’s op kantoor eventueel alleen nog nieuw woningaanbod te posten en reageren op berichtjes. Verder kun je op social media één of meerdere advertenties aanzetten die gedurende bepaalde tijd blijven draaien. Zo kun je bijvoorbeeld je naamsbekendheid vergroten met een bedrijfsvideo of leads verzamelen voor één van je diensten met een aantrekkelijke aanbieding en een formulier op je website. Zorg ervoor dat er een ‘funnel’ klaarstaat wanneer geïnteresseerden hun gegevens achterlaten. Een aanvraag die vervolgens één of meerdere weken blijft liggen, is natuurlijk niet het idee. Misschien krijgen deze inschrijvers een automatische bedankmail, een automatisch gegenereerd waarderapport of ontvangen ze automatisch het nieuwste woningaanbod. Iets simpels waar je leads mee van dienst bent, maar jouw team niet al te veel werk aan heeft.
(psstt.. social media in zijn geheel uit handen geven en wel de vruchten ervan plukken? Lees hier wat we voor je kunnen doen!).
Email automation
Iedere makelaar bouwt met de jaren een indrukwekkende lijst met contactgegevens op, maar er zijn maar weinig kantoren die er ook concreet mee aan de slag gaan. Van voormalige klanten tot inschrijvers en reservelijsten van verkochte woningen. In al deze lijsten gaan nieuwe opdrachten schuil. Bouw een logische set van emails per doelgroep die steeds na een aantal weken worden verstuurd. Simple, yet effective. Zorg dat je per doelgroep (potentiële kopers, verkopers of verhuurders) relevante mails bouwt die hen aanspreekt. Door regelmatig in de inbox te verschijnen, blijf je top-of-mind bij potentiële klanten.
Realworks koppelingen
Gebruikt jouw kantoor Realworks als makelaarssoftware? Dan ligt geautomatiseerde marketing echt voor het oprapen. Realworks beschikt over uitgebreide mogelijkheden om je bestaande netwerk regelmatig te benaderen en van dienst te zijn. Zo kun je in “Leads” uitgebreide funnels maken en leads omzetten naar nieuwe opdrachten en kun je in samenwerking met Move.nl automatisch het nieuwste woningaanbod naar inschrijvers mailen. Met een netjes gestyled formulier op je website laat je zoekers hun woonwensen invullen, deze gegevens laden wij direct in Realworks en de mailing wordt gestart. Na de vakantie verzamel je de gegevens van deze inschrijvers en benader je ze (bijvoorbeeld met een advertentie of mailing) met meer concrete aanbiedingen om de lead binnen te halen.
Nog even snel de marketing automatiseren voor je in het vliegtuig stapt?
Marketing automation voor makelaars bestaat uit verschillende stappen waarvan je net het topje van de ijsberg hebt gelezen. Wil je graag gebruik maken van automatische marketing? Onze marketeers staan klaar om jouw kantoor een boost te geven op de (lokale) online markt. Neem snel contact met ons op via de knop onderaan de pagina of de knop rechtsboven. Alvast een fijne vakantie gewenst!