Jouw makelaarswebsite is multi-inzetbaar en heeft verschillende functies. We horen nog regelmatig dat makelaars hun website als een noodzakelijk kwaad zien, terwijl dat echt niet het geval hoeft te zijn. Het woningaanbod (wat in veel gevallen ook op Funda of Pararius wordt getoond) staat allang niet meer bovenaan het lijstje. Wanneer er strategisch is nagedacht over de indeling en content van de website, dan gaat deze voor jou werken en zelfs geld in het laatje brengen. In deze blog geven we je de vier basisfuncties die een website voor jou uitvoert naast het tonen van je aanbod.
Visitekaartje
De website is het ‘vangnet’ voor alle acties die je online uitvoert. De posts op social media leiden naar de website, de campagnes via Google verwijzen naar specifieke landingspagina’s en zelfs de potentiële klanten die jouw verkoopbord bij een woning zien staan, zullen naar jouw website gaan voor meer informatie. Geven de pagina’s waar de bezoekers op terechtkomen het juiste beeld van jouw makelaarskantoor? Nodigen ze uit tot het uitvoeren van een actie? Kunnen bezoekers alles lezen over jou als makelaar? Wanneer het antwoord op één of meerdere vragen ‘Nee’ is, dan wordt het tijd voor actie. Wanneer de website geen positieve eerste indruk geeft, dan is de kans groot dat bezoekers snel weg navigeren en niet bij jou aankloppen.
Informatie voorzien
Waarom schakelen klanten een makelaar in? Om begeleid te worden door een expert! Laat zien dat jij on-top-of-things bent met een blog, goedgevulde informatieve pagina’s over jouw werkgebied of andere content waarmee jij kunt laten zien dat jij dé lokale expert bent die klanten alles kan vertellen over de markt, de omgeving en alle ins-and-outs van het vastgoed. Dit geeft jou niet alleen de expertrol, maar werkt ook als een raket voor de SEO van je website. Google indexeert al deze informatie en toont (indien relevant) jouw input aan mensen die via zoekmachines op zoek zijn naar meer informatie. Zijn de teksten op jouw website up-to-date en informatief genoeg? Komt je laatste blog in ieder geval uit het huidige jaartal? Wanneer jouw website geen nuttige informatie bevat, zullen zowel potentiële klanten als zoekmachines refereren aan de concullega websites die deze informatie wél verschaffen en verlies jij bezoekers.
Leadgeneratie
Zoals we hierboven al benoemden: jouw website is het vangnet voor alle online activiteiten die jij als kantoor uitvoert. Er bestaan verschillende simpele (en meer complexe) tools om op een eenvoudige en laagdrempelige manier leads voor nieuwe opdrachten binnen te halen. Website bezoekers zijn dol op gratis en vrijblijvende informatie, en daar speel je met een tool als de WoningWaardeTest of Verhuurcheck makkelijk op in. Je geeft de bezoeker vrijblijvende, waardevolle informatie over hun woning, en jij krijgt de contactgegevens: win-win. Biedt jouw website geen enkele mogelijkheid voor bezoekers om hun gegevens bij jou achter te laten? Dan blijven de bezoekers anoniem en heb jij geen mogelijkheid om hen te benaderen met jouw diensten. Hoe geïnteresseerd ze dan ook mogen zijn.
Mensen werven
Wellicht niet een functie die op dagelijkse basis nodig is, maar zeker niet vergeten mag worden. Een ‘dedicated’ vacaturepagina kan voor sollicitanten aanvoelen als een warm bad. Natuurlijk plaats je hier alle informatie over de specifieke vacature, maar dit is ook de plek om jouw bedrijfscultuur en huidige team in de spotlight te zetten. Bovendien zijn dit soort pagina’s bijzonder goed voor de SEO van jouw website omdat ze veel content bevatten met de bedrijfsnaam erin verwerkt. Een vacaturepagina kun je altijd verbergen wanneer je niet op zoek bent naar nieuwe collega’s, maar wat ons betreft staat er altijd een mooie algemene vacaturepagina live.
Dat geen enkel bedrijf meer zonder website kan, is allang geen nieuws meer. Een website die strategische doelen behaalt en meehelpt aan het algemene imago van een makelaarskantoor; dat fenomeen komt een stuk minder voor. Een website bouwen hoeft geen maanden aan strategie in beslag te nemen, maar met een praktische aanpak wordt deze investering het geld meer dan waard. Neem contact op met één van onze collega’s en laat je adviseren over op welke gebieden jouw website (en online marketing) een strategische boost kan gebruiken.