Alle marketingactiviteiten die je richt op lokaal of regionaal publiek, vallen onder local marketing. Ben je benieuwd hoe dat werkt en wat de toegevoegde waarde is voor jouw bedrijf? In deze blog behandelen we vier vormen van local marketing voor makelaars.
Lokale SEO voor makelaars
Zoekmachineoptimalisatie (of search engine optimization: SEO) is ontzettend belangrijk voor makelaars. In 2017 telde Nederland ruim 9.000 makelaarsbedrijven. Geen overbodige moeite om Google te laten weten in welke regio je actief bent en welke diensten je aanbiedt. Dat zorgt ervoor dat je beter gevonden wordt in de regio waar jij actief bent. Waar je aan moet denken bij lokale SEO?
Het invullen van Google Mijn Bedrijf met onder andere het adres, telefoonnummer, website en reviews.
Doordat je Google Mijn Bedrijf hebt geclaimd, verschijn je ook in de Local Pack van Google. Zoom je in op een gebied in Google Maps, dan verschijnen lokale bedrijven.
SEO-geoptimaliseerde content op de website. Gebruik relevante (en lokale) zoekwoorden op webpagina’s, landingspagina’s en blogs.
Zet de social media lokaal in
Berichten plaatsen op social media heeft pas effect zodra ze jouw doelgroep bereiken. Gebruik daarom hashtags die relevant zijn voor jouw kantoor. Via deze hashtags kan jouw doelgroep je makkelijker vinden. Vergeet ook de bedrijfsinformatie op de social media kanalen niet: hier kun je ook jouw werkgebied vermelden zodat iemand die jouw profiel bezoekt direct weet of hij op de juiste plek is.
Social advertising: lokaal targeten
Facebook advertising is een perfecte plek als je wil targeten op een specifieke regio of een doelgroep. Je kunt jouw advertentiebudget heel gericht inzetten zodat je de mensen bereikt die jij wilt bereiken. De geotargeting, de doelgroep en het budget zijn natuurlijk afhankelijk van het doel van de advertentie. Wil je meer naamsbekendheid in de regio? Wil je meer leads genereren? Of wil je een nieuwe doelgroep aanboren in dezelfde regio? Het is allemaal mogelijk met local marketing en advertenties, maar het vergt een andere aanpak.
Vergeet ook offline niet
Offline marketing, bestaat dat nog? Zeker wel! Makelaarsborden, folders en digitale raampresentatie als offline marketingmiddelen zijn niet weg te denken, ook niet in de digitale 21e eeuw. Sterker nog: online en offline marketing vullen elkaar goed aan, ook als het gaat om lokale marketing.
Wie bel je om jouw local marketing op te pakken?
OGonline! Local marketing voor makelaars bestaat uit verschillende stappen waarvan je net het topje van de ijsberg hebt gelezen. Geen zin of tijd om je daarin te verdiepen? Onze marketeers staan klaar om jouw kantoor een boost te geven op de (lokale) online markt. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan snel contact met ons op!